.:penyewa:.

Love of Life

Daisypath Anniversary tickers

Monday, January 20, 2014

resepi: gulai tempoyak ikan keli

Assalamualaikum...

kali ni aku nak share ngan korang semua resepi lauk all time feveret aku..dari kecik sampai besar aku memang makan lauk ni...lau mak aku masak lauk ni,aku memang tak pandang dah lauk lain...ni orang perak punye style masak gulai tempoyak ye...jom tengok bahan die...


1 tangkai serai
11 biji cili padi
1 sudu tempoyak
3 ekor ikan keli
3 cawan air
gula garam secukup rasa

ok....nak masak gulai ni cukup mudah....pejam mata pon boleh siap punya...hehehehe...ok,first skali kite blender kan cili ngan tempoyak bersama secawan air...lau nak pedas boleh tambah cili lagi..nak kurang pedas,kurangkan cili...yang ni da sedang-sedang da..adik-adik aku mana tahan pedas...da siap blend,tuangkan bahan blend tadi dalam periuk..

pastu masukkan lagi 2 cawan air,hidupkan api dan biar sampai mendidih....nak kuah pekat,kurangkan air...nak kuah cair,lebihkan air...agak-agak da mendidih tu,masukkan ikan keli..aku potong 3 ikan keli...nak guna ikan lain pon boleh..pastu masukkan serai yg diketuk...masukkan gula garam jugak...tunggu sampai ikan empuk...nak masukkan timun pon boleh,tapi aku tak minat...dah empuk ikan tu da boleh tutup api dah...dah boleh hidang dan makan ngan nasi panas...sedaaaaaapppp baq hang...


selamat mencuba...=)

No comments: