.:penyewa:.

Love of Life

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, July 2, 2011

customers is NOT always right!!!

Assalamualaikum wbt...

aku ada baca entry yang di post oleh sahabat aku si AIN ni...law korang nak taw dengan lebih detail,korang ley click SINI...so, setelah membaca ape yang ditulis oleh beliau, aku pon terpanggil nak tulis ape yang terbuku kat hati aku ni...well, as u all know, sepanjang cuti ni kan aku tolong mak aku meniaga kat kedai...mak aku bukak warung kecil-kecilan je...well, law dah nama nye warung dah tentu-tentu la jauh beza ngan restoran terkemuka kan???law dah jauh beza tu, bilangan pekerja pon dah tentu la sikit kan???yela, yang tukang masak mak aku, tukang buat air ade mak cik sorang tuh, yang tukang amik order, anta order, lap meja, basuh pinggan mangkuk, cashier, dah tentu-tentu la aku SORANG...ye, aku sorang je ye...bermakna, di warung kecil mak aku, di pinggiran desa, di tepi jalan tu hanya ade 3 orang pekerja ye...biasa la, da nama pon warung....hasil pon sikit...tak mampu nak menggaji pekerja puluhan orang..apatah lagi ratusan dan ribuan orang..tunggu aku dapat sejuta dari langit, dah kompom aku tukar warung mak aku tu jadi hotel...

seperti biasa...adat meniaga, ada pasang surut nye...kadang-kadang ramai customer..kadang-kadang sikit je...tapi aku ebih prefer customer sikit, sebab aku ley rilex-rilex..tapi law customer sikit, wang saku yang aku dapat pon akan jadi sikit..muahahahaha..so, aku nak citer la perangai customer yang aku rasa cam mintak kaki je...

seperti biasa, bile customer ramai, order pon akan jadi banyak la kan???bile order jadi banyak, mesti la lambat nak siap kan???yela, da yang memasak tu mak aku sorang jer...tambah-tambah bile family yang duk semeja tu mintak order lain-lain...ye, aku faham, setiap individu memiliki citarasa yang berbeza...tapi, agak-agak la bile ko nak order ko siap cepat-cepat!!!!agak-agak la der....ko order benda laen, orang tu order benda laen, ape ko ingat mak aku tu robot???nak cepat ko balik umah ko masak sendiri la!!tak kan ko tak nampak customer laen pon ramai masa tu...cuba la bertoleransi dan bersabar lebih sikit..nak cepat g makan kat restoran...sana ramai tukang masak..datang warung mak aku watpe???urghhhhh...

lagi satu...seperti yang aku typekan kat atas tadi yang aku ni multitasking kan???aku paling benci bile ngah ramai customer kat kedai, ade yang menggedik mintak kaki dengan aku...aku da la nak kena anta order, amik order orang lain, cashier lagi, basuh pinggan lagi, ko boleh lak gedik macam manusia tak cukup sifat suh aku buat macam-macam kan???ape ko ingat aku duk kedai tu nak layan ko sorang je ke????!!adek,boleh tolong amik kan sos???dek, mintak amik kan surat khabar tu..padahal semua benda tu kat meja sebelah ko je...ape ko tak cukup kaki tangan nak g amek sendiri ke????dah aku buat muka masam macam tu ko ley suruh aku senyum layan ko yang macam orang tak cukup sifat tuh?????????haishhhh....sabar jela....

bukan tu je ye...yang paling menambah geram kat hati ni bile customer amik masa yang lama untuk order...ko tanya aku macam-macam...ko tanya aku ape yang paling best..last-last ko mintak air kosong ngan makan kuih je?????ape jadahnye semua ini???baik tak payah tanya aku....buang maso eden yo...banyak laei kojo laen eden nak buek....aishhh!!!!da la customer laen ramai lagi...tapi nak buat camne kan????dah tu sumber rezeki mak aku untuk tampung kitorang sekeluarga..nak tak nak kena la bersabar ngan kerenah manusia ni...memang mengajar aku bersabar tol duk warung mak aku ni...sebab tu bile g restoran or mana-mana kedai laen, aku akan cuba bersabar..sebab aku paham ape yang dorang rasa..tambah-tambah bile orang ramai kan...sebab tu la, bagi aku frasa "customer is always right" tu tak bape nak bagus..sebab kadang-kadang customer kena la paham keadaan jugak...nak cepat masak sendiri..ada paham???

till then..chowz!!muchas gracias...

4 comments:

ain sakinah said...

mmg saket hati kn ngn sesetengah manusia ni...x paham situasi...x pk org len..pk die je...menyirap doe...sabar je la..kalo ikut hati..ak nk benti je...hahaha

fyna said...

sabar2..sis dulu pon tolong mak dekat warong..hehe sama la kite..memang mcm2 ragam orang kite dapat tengok..kadang2 memang menyakitkan hati..tapi nak buat mcm mana..customer always right =)

misz anis said...

@ain sakinah
sabar jela yg mampu kite buat ain oiii...adat la tu..huhuhu

misz anis said...

@fyna
ngah sabar la ni k.fyna..ikut hati..haish..makan kaki da dorg tuh..hehehe